Nieuwsflits nr. 14

De zomer doet deze week zijn naam eer aan.

Moe maar voldaan weer terug van onze tuinenreis naar de Elzas. Een verslag volgt later. Mooie tuinen, fraaie steden en plaatsen en mooie natuur. En dat alles met best goed weer.

En dan volgt er een week met erg warm weer. Het kan verkeren en dat in september. Geniet er nog van!

Verslag avondexcursie 22 augustus naar de tuin van Arianne Blonk in Hoge Zwaluwe

Het was die avond, zoals verwacht, weer een prachtige tuin volop variatie aan planten, mooie kleurencombinatie en leuk aangelegde borders. (Jammer dat een aantal mensen moest afmelden of de afspraak vergeten waren). Een hartelijke ontvangst door Arianne en haar man en een enthousiaste uitleg over het begin van de aanleg van de tuin tot nu toe. De grondsoort bestaat uit een mengeling van klei en zand.  Er wordt uitsluitend ecologische getuinierd met eigengemaakte compost. Na een uitgebreide rondleiding stond er koffie en thee klaar met zelfgebakken koeken en konden we rustig nog wat nagenieten van een zeker geslaagd en zonnig tuinbezoek.

Rabo ClubSupport

Iedereen verdient een club. Een plek waar je elkaar ontmoet, elkaar sterker maakt en helemaal jezelf kunt zijn. Daarom investeren wij graag in clubs en verenigingen. Als Rabo-lid kun je ieder jaar stemmen op jouw drie favoriete clubs. Dit jaar kan dat van 4 t/m 26 september. Dat is goed voor jouw club en geweldig voor de samenleving.

Stem op jouw favoriete clubs

Stem van 4 t/m 26 september op jouw favoriete club of vereniging

Stem nu via deze link.

LEZING GROEI EN BLOEI 19 SEPTEMBER

Groei en Bloei organiseert voor haar leden uit de Langstraat en het Land van Heusden en Altena een lezing over eetbare bloemen.

De lezing wordt gehouden op dinsdag 19 september om 20:00 uur in D'n Elshof, TH.J. Rijkenstraat 10A Elshout.

Ook niet leden zijn van harte welkom bij de lezing. De kosten voor niet leden bedragen €3,00

Informatie over Groei en Bloei en deze lezing vindt u op de website van Groei en Bloei; https://delangstraat.groei.nl

De lezing staat geheel in het teken van eetbare bloemen. Welke soort bloemen zijn geschikt om te eten, hoe kweek je ze en aan welke eisen moeten de bloemen voldoen. Op al deze vragen krijgt u vanavond een antwoord. Bloemen kunnen zeer creatief gebruikt worden en zijn nog lekker ook. Niet moeilijk om te gebruiken, want een toastje met wat salade en een Boragebloemetje (komkommerkruid) is zo gemaakt en ziet er veel aan gekleder uit. Een leerzame avond dus. De lezing wordt gegeven door Frans Beijerling

Omdat er ook een proeverijtje is, willen we graag weten hoeveel deelnemers er komen, dus graag opgeven bij info@delangstraat.groei.nl

Afdeling Breda heeft een leuke dagexcursie gepland op Zondag 1 oktober.

Het programma is als volgt:

08:15 verzamelen bij Curio aan de Frankenthalerstraat 15 in Breda. (de auto's blijven hier bij de school op een afgesloten parkeerterrein staan)

08:30 vertrek bus.

10:15 aankomst bij tuin de Beukenhof in Barneveld https://www.beukenhof.info/
Hier worden we ontvangen met koffie en lekkers en is er ruim de tijd om de mooie tuin te bekijken.

11:45 vertrek, u kunt uw zelf meegebrachte lunchpakket nuttigen in de bus.

13:15 aankomst Landgoed de de Wiersse in Vorden https://www.dewiersse.com/plantenmarkt-1-oktober-2023
Het is daar op deze dag de nieuwe Ambachtelijke plantmarkt, misschien hebt u hier al iets over gelezen in Gardeners World. Dit is een nieuw initiatief met leuke biologische kwekers (zie de lijst op de website). Ook vindt u hier meer gegevens over deze dag, waaronder lezingen die gegeven worden door kwekers. Het landgoed zelf en de tuin is natuurlijk ook te bezichtigen. De Wiersse verzorgt koffie en thee met zelfgebakken Engelse cake in het koetshuis en ook zijn lichte maaltijden te halen. Dit is wel voor eigen rekening.

16:30 einde plantenmarkt dus vertrek naar Breda.

19:00 aankomst Frankenthalerstraat 15 in Breda.

Kosten €40,- pp.

Ook de leden van G&B De Langstraat kunnen zich tot 8 september aanmelden op het mailadres: dagexcursie@breda.groei.nl
Natuurlijk kan de excursie alleen doorgaan bij voldoende deelnemers, als de excursie doorgaat ontvangen de deelnemers het verzoek om de kosten per omgaande over te maken.

ALS VAST ITEM VAN DE FLITS HIER WEER EEN BEKNOPT OVERZICHT VAN DE DIT JAAR LATER NOG KOMENDE ACTIVITEITEN

Lezingen:

17 oktober: Frans van der Graaf:  Besdragende planten