Nieuwsflits nr. 17

DE HERFST IS ER HELEMAAL

NB: BIJ DE LEZING VAN 21 NOVEMBER WERD IN DE TEKST TEN ONRECHTE DE DATUM EN KOP VAN DE VORIGE LEZING GENOEMD. DAT IS IN DEZE NIEUWE VERSIE VERHOLPEN.

Oktober was een natte maand. Zeker de laatste weken. Nog bezig met de laatste planten in de kas zetten. En dat is geen pretje nu. Dikwijls eruit geregend. En bij het schrijven deze Flits is een eerste storm aanstaande. We hopen dat het mee zal vallen.

ZNKB

Op zondag 5 november wordt de Zuid-Nederlandse Kampioenschap Bloemschikken gehouden in het gemeenschapshuis “De Bunt” Graathof 9 in Someren-Heide. Het dagprogramma van zondag 5 november 2023 in Someren-Heide is: Als bezoeker ben je vanaf 11.00 uur welkom en kan je de deelnemers aan het werk zien.

’s Middags kun je de arrangementen van alle deelnemers bewonderen, de “Creatief met natuur” markt bezoeken en worden er twee bloemschikdemonstraties verzorgd door Ria Derks, docent bij Floral Dance Art. En niet te vergeten de loterij waarbij je onder andere de arrangementen van Ria kunt winnen en nog diverse andere prijzen.

16.00 uur start de werkbespreking en vindt aansluitend de prijsuitreiking plaats. Na de prijsuitreiking krijgt iedereen nog een half uur de tijd om de arrangementen nog een keer te bekijken en vooral om de prijswinnende stukken te zien.

Einde: 17.30 uur.

LEZING GROEI EN BLOEI 21 NOVEMBER

Groei en Bloei organiseert voor haar leden uit de Langstraat en het Land van Heusden en Altena een lezing over de klimaatbestendige tuin.

De lezing wordt gehouden op dinsdag 21 november om 20:00 uur in D'n Elshof, TH.J. Rijkenstraat 10A Elshout.

Ook niet leden zijn van harte welkom bij de lezing. De kosten voor niet leden bedragen €3,00

Zijn er geen hittegolven en recorddroogte, dan zijn er wel plensbuien: Nederlandse zomers worden extremer. Hoe bereid je een tuin voor op dit nieuwe klimaat? Het liefst met planten die zichzelf kunnen redden, maar wat zijn soorten die bestand zijn tegen langdurige droogte en hitte? Welke planten kunnen tegen tijdelijk onder water staan? Gelukkig blijken veel bekende tuinplanten echte klimaatkanjers te zijn. Met de goede plantenkeus en met simpele tips voor het inrichten van de tuin is overlast te verminderen en werk te besparen. Beplantingsdeskundige Margareth Hop vertelt met veel voorbeelden over hoe dat eruit kan zien:  een aantrekkelijke tuin, klaar voor het nieuwe klimaat.

Accu snoeischaar (praktijkervaringen gevraagd)

Beste mede tuiniers,

Pasgeleden zag ik een buurtgenoot een struik snoeien met een accu snoeischaar. Het leek nogal soepel te gaan. Later ben ik hem gaan vragen of ik dat apparaat eens mocht proberen maar hij had hem geleend en alweer teruggegeven aan de eigenaar. Hij heeft wel het merk voor mij opgevraagd: Mardin. Nu mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met het gebruik van zo’n snoeischaar? Is het een verbetering ten opzichte van een handschaar? Ik zag namelijk dat deze schaar 2 kilo weegt en dan is de vraag of het gewicht opweegt tegen het knipgemak. Ook andere gebruikerstips zou ik graag willen horen. Ik zou de snoeischaar willen gebruiken voor het afknippen van uitgebloeide planten en het snoeien van struiken, laten we zeggen takken van heel dun tot ongeveer 2,5 cm. Bomen heb ik niet.

Alvast dank voor jullie reacties!    Email: gonnievandoornmalen@home.nl

Met een wakkere herfstgroet van Groei & Bloei De Langstraat

Ook namens onze sponsoren